Współorganizator:

Partner:

„LETNIE KOLONIE NA ŚWIĘTOKRZYSKICH SZLAKACH” dla uczniów klas I-V, które trwały od 19.07.-28.07.2021 spełniły wszystkie zamierzone cele (edukacyjne, rekreacyjne, odkrywcze i integracyjne). Gospodarze Domu Gościnnego „Marysieńka” w św. Katarzynie przyjęli nas bardzo serdecznie. Czekały na nas czyste, ładnie urządzone pokoje z łazienkami i przepyszne, urozmaicone posiłki przyrządzane na miejscu z własnych produktów.

Każdy dzień rozpoczynaliśmy i kończyliśmy krótką modlitwą wdzięczności za minioną noc i za dzień pełen wrażeń. Codziennie dzieci miały zapewnione przeróżne atrakcje. Kąpaliśmy się w Zalewie Wilków, pływaliśmy pod okiem ratowników na rowerach wodnych które swoim kształtem przypominały raczej taksówki. Dzieci szybko opanowały sztukę sterowania rowerem więc chętnych na wodne "przejażdżki" nie brakowało.

Chcąc pokazać dzieciom Góry Świętokrzyskie, wybraliśmy się na początek na górę św. Krzyż. Przeszliśmy ścieżkę edukacyjną przez tereny Świętokrzyskiego Parku Narodowego – Puszczę Jodłową im. Stefana Żeromskiego. Byliśmy także w Osadzie Średniowiecznej w Hucie Szklanej, nabywając praktyki np. u kowala Ogniomira uczestnicząc w warsztatach wykonania podkówek, lepienia miseczek z gliny, czy wykonywaniu plecionych bransoletek. Podziwialiśmy także galerię widokową na Łysej Górze, zwracając uwagę na rumowiska skalne, zwane Gołoborzami. Błogosławieństwo relikwiarzem z Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego było niezwykłym doświadczeniem zarówno dla dzieci, jak i dla kadry. Podczas odpoczynku zjedliśmy naprawdę pyszne lody i udaliśmy się Drogą Królewską do Nowej Słupi.

W drugim dniu naszych kolonii udaliśmy się do Jaskini Raj a w kolejnym dniu do Zespołu Jaskiń Kadzielnianych, aby dzieci miały skalę porównawczą. Zwiedziliśmy także zabytkową kamienicę, zwaną Niemczówką. Tam dzieci uczestniczyły w lekcji tematycznej „Rycerze i Zamki" dowiadując się nie tylko wielu ciekawych rzeczy ale i wykonujac herby swoich grup z uwzględnieniem ich wspólnych cech. Była to praca w małych zespołach. Zwiedziliśmy także Dwór Starostów Chęcińskich.

Tego dnia byliśmy również w Centrum Nauki Leonardo da Vinci – dzieci były zachwycone nauką przekazaną w sposób bardzo namacalny. Dowiedziały się, m.in. jak ważny jest sen i czym grozi jego chroniczny brak, jak ważne jest picie wody i jak wpływa na cały nasz organizm. Dzieci na własne oczy mogły przekonać się o szkodliwości używek obserwując pracę płuc palacza i osoby niepalącej. Widok czarnych, zasmolonych płuc na pewno pozostanie w ich pamięci na dłużej i być może uchroni je przed zgubnym nałogiem. Mogły też osobiście doświadczyć z jakimi trudnościami mierzą się codziennie osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózku inwalidzkim kiedy same próbowały nim jechać. Pięknie było patrzeć, jak odkrywają w sobie empatię i próbują sobie wzajemnie pomagać.

Rezerwat geologiczno-przyrodniczy Kadzielnia także zachwycił naszych kolonistów. Centrum Geoedukacji w rezerwacie Wietrznia z wirtualną podróżą do wnętrza Ziemi było czymś niezwykłym. Odwiedziliśmy także Karczówkę – wyjątkowy zespół klasztorny na wzgórzu oraz przepiękny Ogród Botaniczny w Kielcach. Wybraliśmy się także do Rodzinnego Parku Rozrywki Krajno (m.in. fantastyczna Aleja Miniatur, dmuchańce, Stacja Kosmiczna, łódeczki, Aqua Zorbing, Eurobungee, skuterki, kino 6D i wyczekany przez dzieci park linowy, mający różne stopnie trudności).

Zwiedziliśmy także Muzeum Minerałów w św. Katarzynie, wzięliśmy udział w lekcji geologicznej, w pokazie szlifowania. Dowiedzieliśmy się także jak powstają oczka jubilerskie, jak rzeźbi się w kamieniach oraz na czym polega praca złotnika. Zwiedziliśmy także najważniejsze punkty św. Katarzyny, jak kontemplacyjny klasztor sióstr Bernardynek, kapliczkę Stefana Żeromskiego, piesze przejście szlakiem niebieskim z uwzględnieniem ciekawostek odnoszących się do różnicy między kolorami szlaków. Wykonaliśmy także pamiątkowe kubeczki.

Nocą udało nam się również zwiedzić Zamek Krzyżtopór. Była to zdecydowanie nietypowa wycieczka. Dla porównania byliśmy także, już za dnia, na Zamku w Chęcinach, gdzie zwiedzaliśmy lochy, skarbiec, lapidarium, wejście na dwie baszty z pięknymi punktami widokowymi, przymierzaliśmy repliki uzbrojenia np. hełmu; zakuwaliśmy się nawet w dyby. Byliśmy także w Bodzentynie, przy ruinach zamku i na placu zabaw. Braliśmy także udział w warsztatach „Zakładka z wycieczki”. W Centrum Edukacji Kultury „Szklany Dom” w Ciekotach braliśmy udział w warsztatach dotyczących biografii Stefana Żeromskiego, zwiedziliśmy także dworek naszego wielkiego pisarza. W ostatnim dniu kolonii zwiedziliśmy też Muzeum im. Orła Białego, podziwiając wyjątkowe czołgi, samoloty i statki wojskowe.

W drodze powrotnej do Marek zajechaliśmy przed Cudowny Obraz Matki Bożej Ostrobramskiej w Skarżysku- Kamiennej. Tam przez ręce Matki Miłosierdzia dziękowaliśmy Panu Bogu za piękny, bezpieczny czas naszych kolonii i za wszystkich dobrych ludzi, dzięki którym te kolonie mogły się odbyć. Bezpiecznie wróciliśmy do domu mając poczucie, że dzieci odkryły wiele nowych miejsc, nabrały pewności siebie, przełamując swój strach przed nowymi doświadczeniami, a przede wszystkim zintegrowały się, biorąc udział w sportowych rozgrywkach drużynowych, quizach, dyskotece, a także w konkursie czystości na najbardziej uporządkowany pokój.

Dziękujemy Partnerom za nieocenione wsparcie, bez którego nie bylibyśmy w stanie poznać tylu wspaniałych miejsc na świętokrzyskich szlakach i doświadczyć tylu wspaniałych przygód. Te wrażenia zostaną z nami na długo. Za wszelką okazaną nam życzliwość, pomoc, na którą zawsze możemy liczyć serdecznie dziękujemy.

18 sierpnia 2021

Relacja z Kolonii "Na Świętokrzyskich Szlakach"

Zobaczcie i przeczytajcie jak było na naszych koloniach!
A naprawdę działo się bardzo dużo!